کارگزار بیمه کیست؟ شرایط، وظایف و مهارت‌ های لازم برای شغل کارگزاری بیمه

صفحه اصلی / آموزش بیمه / کارگزار بیمه کیست؟ شرایط، وظایف و مهارت‌ های لازم برای شغل کارگزاری بیمه
کارگزار بیمه کیست؟ شرایط، وظایف و مهارت‌ های لازم برای شغل کارگزاری بیمه

کارگزار بیمه کیست؟ شرایط، وظایف و مهارت‌ های لازم برای شغل کارگزاری بیمه

با پیشرفت و تخصصی ‌تر شدن رشته ‌های مختلف بیمه‌ای ، به افرادی حرفه‌ای که بتوانند متقاضیان خرید بیمه را برای گرفتن بهترین تصمیم کمک و به درستی راهنمایی کنند نیاز شده است ، این وظیفه بر عهده کارگزار فروش بیمه است . ما در این مقاله از برج بیمه اطلاعاتی در رابطه با اینکه کارگزار بیمه  کیست و وظایف و ویژگی های این شغل را در اختیار شما قرار خواهیم داد با ما همراه باشید .

 

کارگزار بیمه کیست ؟

کارگزار بیمه شخصی است که در مقابل دریافت کارمزد از شرکت بیمه گر ، واسطه انجام معاملات بیمه بین بیمه گذار و بیمه گر بوده و شغل او منحصرا ارائه خدمات بیمه ای می باشد . همگام با پیچیده تر و تخصصی تر شدن زمینه های مختلف زندگی، نیاز به متخصصان حرفه ای برای برخورد عاقلانه با مسایل و مشکلات زندگی، بیش از پیش احساس می شود. کار کارگزار بیمه به طور خلاصه راهنمایی و مشوت در عرصه بیمه به عنوان صنعتی پیچیده است. یک کارشناس آگاه به علوم بیمه لازم است که در کنار آشنایی با انواع خدمات بیمه، در یافتن بهترین شرکت بیمه به بیمه گذار کمک کند .

انتخاب بیمه مناسب در بسیاری موارد برای بیمه گذار کار ساده ای نیست. بررسی بیمه گرهای موجود در کشور، نوع پوشش، سوابق و نوع خدمات آنها برای بیمه گذارها سخت و مشکل است. کار کارگزار بیمه این است که با دادن مشاوره ، این تصمیم گیری را برای بیمه گذار تا حد امکان ساده کند. او نقش نماینده و مشاور بیمه گذار را داشته و بدون دریافت هیچ هزینه ای از بیمه گذار، بهترین نوع بیمه با بالاترین کیفیت را به او پیشنهاد می کند. همچنین در صورت بروز خسارت احتمالی، وظیفه پیگیری دریافت مبلغ خسارت از شرکت بیمه گر برای بیمه گذار را  بر عهده دارد .

 

کارگزار بیمه کیست ؟

 

کارگزار رسمی بیمه با شرکت ها و موسسات بیمه در کشور که از بیمه مرکزی مجوز فعالیت اخذ نموده اند همکاری می نماید. در واقع کارگزار ارتباط بین شرکت بیمه و مشتری را برقرار می کند. او با استفاده از اطلاعات خود از بازار بیمه، مناسب ترین راهکارها و رویه ها را برای افراد و مشتریان تجاری خود پیدا می کند. کار کارگزار بیمه از موارد جزئی بیمه ای مانند انواع بیمه مربوط به افراد تا موارد کلان تر مانند بیمه های تجاری و مربوط به شرکت های بزرگ را شامل می شود.

کارگزار بیمه باید دارای پروانه کارگزاری رسمی بیمه از بیمه مرکزی کشور و کد همکاری از کلیه شرکت های بیمه دولتی و خصوصی باشند. برای گرفتن پروانه کارگزاری افراد باید دارای شرایط خاصی باشند که در فایل زیر می توانید آنها را ببینید .

 

کارگزار بیمه کیست ؟

 

شرایط کار کارگزار بیمه چگونه است؟

برای اینکه کارگزار بیمه شوید، باید اطلاعات خاصی داشته باشید. اولین مورد ضروری برای کارگزاری بیمه، داشتن اطلاعات کامل بیمه‌ای است. این دانش را می‌توانید یا با تحصیل یکی از رشته‌های مربوط به بیمه مانند مدیریت بیمه در دانشگاه‌ها یا یا گذراندن دوره‌های کارآموزی در شرکت‌های بیمه و کارگزاری‌ها به دست آورید.

ساعت کاری کارگزاری بیمه مانند دیگر مشاغل که کاری اداری دارند، معمولا از ساعت ۸ صبح تا ۵ بعد از ظهر  است. اما به دلیل اینکه درآمد آنها به میزان فعالیت و فروش آن‌ها بستگی دارد، ممکن است ساعت کاری منعطفی هم داشته باشند. کارگزاران فروش بیمه بیشتر ساعات کاری خود را در دفتر می‌‌گذرانند و با مشتریان‌شان به روش‌ها مختلف مانند تلفن، ایمیل، برگزاری جلسات و غیره در ارتباط هستند. 

 

دانش و مهارت‌های مورد نیاز کارگزار بیمه

برای ورود به شغل کارگزاری بیمه، دو راه وجود دارد. علاقمندان یا می‌توانند رشته مدیریت بیمه یا گرایش‌های بیمه‌ای را در مقطع کارشناسی انتخاب کنند و پس از فارغ‌التحصیل شدن با کسب 6 ماه سابقه کاری، به یک کارگزار بیمه تبدیل شوند؛ و یا مدرک لیسانس خود را در سایر رشته‌ها دریافت کرده و به مدت 1 سال در یک دفتر بیمه کارآموزی انجام دهند تا بتوانند به صورت یک کارگزار بیمه فعالیت کنند. مقاله بیمه عمر چیست و چه مزایایی دارد؟ را مطالعه کنید.

کارگزار بیمه با توجه به نوع شغل خود باید دارای توانمندی‌هایی باشد. از جمله:

– مهارت‌های کلامی و ارتباطی خوب برای برقراری ارتباط راحت‌تر با مشتریان

– مهارت انجام مذاکره بین بیمه‌گذار و بیمه‌گر برای بستن یک قرارداد با سود دوجانبه برای هر دو طرف

– صداقت و درست‌کاری در انجام امور برای کسب اعتماد مشتریان و دفاتر بیمه‌ای

– داشتن دقت عمل و جزئی نگر بودن برای در نظر گرفتن تمام نیازهای مشتری و معرفی بهترین گزینه

– داشتن مهارت در مکاتبات اداری به دلیل لزوم گزارش‌نویسی دوره‌ای برای بیمه مرکزی

– به روز نگه داشتن اطلاعات خود درباره بیمه به دلیل پیشرفت مداوم صنعت بیمه و افزوده شدن تبصره‌های جدید

– داشتن مهارت کار با کامپیوتر به دلیل لزوم انجام همه امور از جمله مکاتبات اداری و صدور بیمه‌نامه به وسیله رایانه

 

دانش و مهارت‌های مورد نیاز کارگزار بیمه

 

فعالیت های مجاز کارگزار بیمه

۱- دریافت اطلاعات لازم از متقاضی خدمات بیمه و ارایه مشاوره به وی در خصوص نرخ و شرایط خدمات بیمه مورد تقاضا و نحوه دریافت خسارت احتمالی.

۲-    تکمیل فرم پیشنهاد بیمه و امضای آن به نمایندگی از طرف متقاضی خدمات بیمه.

۳-    اخذ پوشش بیمه مناسب و الحاقیه از مؤسسات بیمه حسب مورد برای متقاضی خدمات بیمه یا بیمه‌گذار.

۴- پیگیری پرونده‌های خسارت بیمه‌نامه‌هایی که با کد همان کارگزار بیمه صادر شده ‌است، شامل اعلام خسارت و اخذ رسید آن، تحویل مدارک و مستندات لازم برای تشکیل پرونده خسارت به مؤسسه بیمه و مذاکره با مؤسسه بیمه در خصوص خسارت به نمایندگی از بیمه­گذار.

انجام فعالیت­های موضوع بندهای ۲ و ۴ این ماده مشروط به داشتن اجازه‌نامه کتبی رسمی از متقاضی خدمات بیمه یا بیمه‌گذار است. این اجازه­نامه باید طبق نمونه ابلاغی بیمه مرکزی تنظیم گردد.

 

وظایف شغلی کارگزار بیمه

کارگزار بیمه با توجه به ماهیت کاری خود به عنوان یک واسطه عمل کرده و واجب است دانش بیمه ای بالایی داشته باشد. در ادامه می خواهیم به تعدادی از مهم ترین وظایف این شغل اشاره کنیم تا هنگام مراجعه به یک کارگزاری به خوبی بدانید چه مواردی را باید از کارگزاران انتظار داشته باشید. مقاله چگونه می‌توان همزمان از چند بیمه تکمیلی استفاده کرد؟ را نیز مطالعه کنید.

  • در مرحله اول کارگزار موظف است کلیه اطلاعات شخصی و غیر شخصی مشتریان را که برای بررسی بهترین بیمه ضرروی است را از ایشان اخذ کند.
  • در مرحله بعد و پس از بررسی شرایطه بیمه گذار به جست و جوی شرکت های بیمه ای بپردازد و پس از بررسی سوابق، خدمات و نوع پوشش و انواع بیمه های آن ها بهترین بیمه را به فرد بیمه گذار ارائه کند.
  • در مرحله بعدی کارگزار موظف است تمامی شرایط بیمه را برای مشتری توضیح دهد. به عنوان مثال باید به او بگوید که بیمه فوق شامل چه خدماتی می شود و چه خدماتی را پوشش نمی دهد، هزینه بیمه به چه صورت اخذ می شود و مبلغ آن چقدر است، همچنین باید توضیح دهد که بیمه گذار چگونه و در چه شرایطی می تواند از بیمه استفاده کند. ضمنا باید نحوه استفاده و مکان مراجعه وی را به خوبی برای او توضیح دهد.
  • شرکت های بیمه معمولا در برابر خسارات احتمالی به جان و مال افراد ایجاد شده اند. بیمه گذار انتظار دارد در صورت ایجاد خسارت بیمه آن را تقبل کند. کارگزار بیمه وظیفه دارد این خسارات را پیگیری کند و در صورتی که شرکت بیمه هنوز خسارت را پرداخت نکرده یا در مسیر اخذ بیمه خسارات وارده مشکلی پیش آمده به بیمه گذار کمک کرده و او را تا مرحله اخذ خسارت همراهی و راهنمایی کند.
  • کارگزار بیمه همچنین وظیفه دارد که به شکل دوره ای به شرکت های بیمه که با آن ها قرارداد دارد و همچنین به ناظران بیمه گزارش های دوره ای از عملکرد و فعالیت خود ارائه کند.

 

وظایف شغلی کارگزار بیمه

چگونه کارگزار بیمه شویم؟

برای اینکه بتوانیم به این شغل وارد شویم حتما باید دانش بیمه ای داشته باشیم خواه این دانش را به روش آکادمیک کسب کرده باشیم خواه به روش تجربی. اگر می خواهید به روش آکادمیک و علمی این دانش را بیاموزید و وارد بازار این شغل شوید باید در دانشگاه رشته مدیریت بیمه را انتخاب کرده و حداقل مدرک لیسانس خود را در این رشته دریافت کنید. 

البته به جز مدیریت بیمه شاخه های دیگری مرتبط با بیمه در دانشگاه ها تدریس می شود که داشتن مدرک لیسانس هر یک می تواند شما را وارد بازارکار کارگزاری بیمه کند. بعد از گذران دوره تحصیل حداقل 6 ماه باید دوره کارآموزی در شرکت های کارگزاری و بیمه بگذرانید که برای شما نوعی سابقه کار هم محسوب می شود. پس از آن می توانید به عنوان یک کارگزار مستقل کار خود را آغاز کنید.

در صورتی که در سایر رشته ها تحصیل کرده اید هم ایرادی ندارد تنها توجه کنید که داشتن حداقل مدرک لیسانس برای شروع این شغل ضروری است. اما با داشتن مدرک لیسانس غیر از بیمه باید دست کم یک سال کارآموزی کنید یا در شرکت های معتبر بیمه ای کار کنید. با داشتن یکسال سابقه می توانید خودتان به عنوان کارگزار رسمی فعالیت کنید. 

 

چگونه کارگزار بیمه شویم؟

 

تحصیلات مورد نیاز و نحوه ورود به شغل کارگزار بیمه

از سوی بیمه مرکزی برای ورود افراد به شغل کارگزار فروش بیمه شرایطی اعلام شده است که متقاضیان باید حتما یکی از آنها را دارا باشند :

  • حداقل مدرک لیسانس در رشته مدیریت بیمه یا دیگر گرایشات بیمه‌ای با ۶ ماه سابقه کار مفید در حوزه بیمه‌
  • حداقل مدرک لیسانس در سایر رشته‌ها و یک سال سابقه کار مفید در حوزه بیمه‌

شرایط لازم برای تاسیس کارگزاری بیمه به شرح زیر است

  • تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران .
  • اعتقاد به اسلام با یکی از ادیان رسمی کشور .
  • دارا بودن حداقل بیست و پنج سال سن .
  • داشتن حداقل مدرک تحصیلی لیسانس و یک سال سابقه کارمفید بیمه‌ای و یا حداقل لیسانس در رشته بیمه یا گرایش بیمه‌ای و شش ماه سابقه کارمفید بیمه‌ای .
  • انجام خدمت وظیفه عمومی یا داشتن معافیت دائم قانونی .
  • عدم شهرت به نادرستی .
  • نداشتن سابقه محکومیت به علت ارتکاب جنایت یا ورشکستگی به تقصیر و کلاهبرداری و یا خیانت در امانت و یا دزدی و صدور چک بی محل و یا اختلاس و یا معاونت در یکی از جرایم فوق به گواهی اداره سجل کیفری وزارت دادگستری (ارائه عدم سوء پیشینه پس از موفقیت در آزمون) .
  • موفقیت در آزمون کتبی و مصاحبه حضوری در بیمه مرکزی ایران .
  • گذراندن دوره آموزشی و توجیهی بیمه مرکزی ایران و اخذ گواهینامه قبولی .

درآمد کارگزاری بیمه چه قدر است ؟

درآمد نمایندگی بیمه از کارمزدی است که در ازای معرفی بیمه‌گزار از شرکت‌های بیمه‌گر دریافت می‌ کند . این کارمزد برای بیمه‌های مختلف و با توجه به برخی شرایط، متفاوت است . حقوق و درآمد کارگزاری‌های بیمه به میزان فعالیت آن‌ها بستگی داشته و در ماه‌های مختلف یکسان نیست . با توجه به این موارد و حجم انبوه متقاضیان بیمه‌های مختلف ، درآمد کارگزار فروش بیمه عددی قابل توجه است .

فعالیت های مجاز کارگزار بیمه

دریافت اطلاعات لازم از متقاضی خدمات بیمه و ارایه مشاوره به وی در خصوص نرخ و شرایط خدمات بیمه مورد تقاضا و نحوه دریافت خسارت احتمالی .

تکمیل فرم پیشنهاد بیمه و امضای آن به نمایندگی از طرف متقاضی خدمات بیمه .

 اخذ پوشش بیمه مناسب و الحاقیه از مؤسسات بیمه حسب مورد برای متقاضی خدمات بیمه یا بیمه‌گذار .

پیگیری پرونده‌های خسارت بیمه‌نامه‌هایی که با کد همان کارگزار بیمه صادر شده ‌است ، شامل اعلام خسارت و اخذ رسید آن ، تحویل مدارک و مستندات لازم برای تشکیل پرونده خسارت به مؤسسه بیمه و مذاکره با مؤسسه بیمه در خصوص خسارت به نمایندگی از بیمه گذار .

انجام فعالیت های موضوع بندهای ۲ و ۴ این ماده مشروط به داشتن اجازه ‌نامه کتبی رسمی از متقاضی خدمات بیمه یا بیمه‌گذار است . این اجازه نامه باید طبق نمونه ابلاغی بیمه مرکزی تنظیم گردد .

سخن پایانی

با توجه به گسترش شرکت های بیمه ای در کشور نیاز به افرادی است که مشتریان و بیمه گذاران را راهنمایی کنند و به آن ها بهترین نوع بیمه را با توجه به شرایطشان معرفی کنند. کارگزار بیمه دقیقا همین کار را انجام می دهد. توجه کنید که هر کسی نمی تواند کارگزار بیمه باشد و باید از اصالت کاری، تخصص و تجربه وی مطمئن شوید؛ در غیر این صورت ممکن است در دام افراد سودجو و منفعت طلب بیوفتید .

 

ثبت دیدگاه جدید مشاهده دیدگاه ها (0)
ارسال دیدگاه loading
دیدگاه شما پس از تایید مدیر، نمایش داده خواهد شد
empty تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است ..!!

جدیدترین های اخبار و آموزش

۱۲ بهمن ۱۴۰۲

مدیر فروش بیمه کیست و چه وظایفی دارد؟
مدیر فروش بیمه کیست و چه وظایفی دارد؟
مدیر فروش وظیفه ساخت و رهبری تیمی از فروشندگان و کمک به این تیم جهت دستیابی به اهداف فروش از ‌پیش‌ تعیین‌ شده را بر‌عهده دارد . علاوه براین مدیران فروش به ‌منظور افزایش فروش ، از مهارت ‌های رهبری خود بر ای تقویت و تشویق تیمشان استفاده می ‌کنند . در این مقاله توضیحاتی در رابطه با اینکه مدیر فروش بیمه کیست و چه وظایفی دارد ؟ به شما عزیزان ارائه خواهیم کرد با ما همراه باشید .

۹ بهمن ۱۴۰۲

انواع بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد
انواع بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد
 سازمان تامین اجتماعی به‌ منظور تضمین آینده اقشار مختلف جامعه، پوشش‌های بیمه‌ای مختلفی را در اختیار افراد قرار می‌دهد. به‌طورکلی، سازمان تامین اجتماعی دو نوع بیمه را ارائه می‌دهد؛ بیمه اجباری و بیمه اختیاری. بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد یکی از زیردسته‌های بیمه اختیاری محسوب می‌شود که موضوع بحث ما در این مقاله است . در ادامه این مقاله هر آنچه که باید درباره بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی،  شرایط، نحوه ثبت‌نام و مبلغ حق بیمه مشاغل آزاد 1402 بدانید را مورد بررسی قرار خواهیم داد با ما همراه باشید .

۴ بهمن ۱۴۰۲

تغییر مدیریتی در اداره كل روابط عمومی بیمه مركزی
تغییر مدیریتی در اداره كل روابط عمومی بیمه مركزی
نشست تکریم و معارفه مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی با حضور قائم مقام نهاد ناظر صنعت بیمه برگزار شد.

طراحی و بهینه سازی وب سایت : تیک تاک وب

لطفا شهر موردنظر خود را انتخاب کنید